کیان پویش سام

لیبل اصالت کالا چیست؟

هویت به مجموعه ‌ای از نگرش‌ها و ویژگی‌ها گفته میشود. این ویژگی فقط مربوط به یک شخص نیست بلکه شامل حال محصولات مصرفی هم می‌شود. اما با عنوانی دیگر به نام اصالت کالا

 آیا میدانستید که سازمان غذا و دارو وظیفه دادن اصالت به محصولات را در کشور به عهده دارد!

این سازمان کار خود را از ۱۵ اسفند سال ۱۳۸۹ با تصویب شورای عالی کشور به طور رسمی آغاز کرد. کنترل کیفیت محصولاتی که سلامت محور هستند شامل: مواد غذایی، کلیه داروهای انسانی و دامپزشکی، وسایل آزمایشگاهی، وسایل آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی از کارهایی بود که به این سازمان واگذار شد. این سازمان نمادها و برچسب‌‌هایی دارد که وقتی ما این نمادها را روی محصولات میبینیم خیالمان از همه جهات راحت میشود.
تصویر سیبی با رنگ ابی و سبز یکی از نشانهای سازمان غذا و دارو است. این سیب به محصولاتی داده میشود که از کیفیت و سلامت بالایی برخوردار هستند. کار نوینی که سازمان غذا و دارو در سال ‌های اخیر انجام داد، مشخص کردن اصالت برای کالا بود. استفاده از لیبل اصالت کالا برای اجناس خبر از وجود و نظارت کامل سازمان غذا و دارو را میدهد. ما در این مقاله از شکل ظاهر لیبل اصالت کالا و کارایی این برچسب، با شما صحبت خواهیم کرد.

 

لیبل اصالت کالا را با چه طرحی میتوان شناخت

برچسب اصالت کالا را حتما روی محصولاتی که میخرید دیده ‌اید. این برچسب سفید رنگ است. حاشیه زرد رنگی دور آن را احاطه کرده است. روی این برچسب اطلاعاتی قبیل تاریخ تولید محصول، تاریخ انقضا محصول، تولید کننده و وارد کننده محصول و بارکد اصالت و از این قبیل اطلاعات درج شده است.
روی برچسب اصالت کالا چه چیزی نوشته شده است.

  • شناسه تجاری (GTN): یک عدد چهارده رقمی است که در کل جهان هر کالا و محصول این شناسه را دارد. این شناسه به هیچ عنوان تکراری نبوده و هر محصول این کد را به صـورت اختصاصی دارد.
  • کد کنترل و پیگیری (UID) این دومین موردی است که روی برچسب نوشته شده است. یک کد بیست رقمی که منحصر به هر محصول است و برای ردیابی و بازرسی مورد استفاده قرار میگیرد. این کد از سه قسمت تشکیل شده است. پیش شماره که از عدد یک تا پنج است، رقم ششم سطح بسته بندی است و چهارده رقم بعدی کاملا تصادفی و رندم باید باشد. تصادفی بودن این کد باعث می‌شود که این اعداد فاش نشوند و بر روی کالای قاچاق درج نشوند.
  • LOT: مورد دیگر شماره سری ساخت است. که مربوط به تولید کنندگان محصول مورد نظر میباشد.
  • (EXP) که تاریخ انقضای محصول را به ما نشان میدهد.
  • گذینه بعدی هم کد شانزده رقمی است. این کد با لایه‌ای پوشش داده شده است. شما میتوانید که با خراش دادن این لایه کد را ببینید. این کد هم مانند موارد قبلی برای هر کالا اختصاصی است.
  • مورد بعدی در این برچسب بار کد دو بعدی است. که به خاطر امنیت محصول مورد استفاده بازرسان است. البته با دستگاه مخصوصی به نام بار کد خوان قابل خواندن است. این بارکد باید به وضوح چاپ شده باشد تا بازرسان توسط بارکد خوان بتوانند همه ویژگی ‌های محصول را ببینند.

 

 

لیبل اصالت کالا در چه سایزهایی وجود دارد

سایزهای رایج این برچسب عبارت‌اند از:

  • برچسب اصالت کالا با سایز ۱*۴ سانتیمتر
  • برچسب با سایز ۲*۴ سانتیمتر
  • لیبل اصالت با سایز۴*۵ سانتیمتر
  • برچسب اصالت کالا با سایز۳*۲ سانتیمتر
  • برچسب در سایز ۴*۶ سانتیمتر وجود دارند.

اما اگر تولید کنندگان سایزی به غیر از سایزهای گفته شده برای کالای خود نیاز دارند میتوانند اندازه مورد نظر خود را به اداره کل ارسال کنند و بعد از تایید آن را چاپ و روی محصول استفاده کنند.

هدف استفاده از لیبل اصالت کالا چیست؟

هدف از چسباندن لیبل روی کالا و محصولات دادن اطلاعات جامعی نظیر تاریخ تولید و انقضا یا کدهای شناسایی و رهگیری است. با دادن این اطلاعات مشتری حس ارامش و اعتماد نسبت به تولید کنندگان پیدا می‌کند. همچنین خرید و فروش در بازار با سرعت بیشتر و اطمینان بهتری انجام میشود. سازمان غذا و دارو همیشه با نظارتهای دقیقش سعی میکند که کیفیت و اصالت محصولات را نه تنها در تولید بلکه از جا به جایی محصول تا مصرف و زمان نگهداری هم کنترل کند.

زدن برچسب اصالت روی کالا یعنی سلامتی جامعه برای سازمان غذا و دارو حائز اهمیت است.

 

روی چه بسته‌هایی لیبل اصالت چسبانده میشود

قبلا لیبل اصالت روی محصولات وارداتی و مکمل‌ها چسبانده میشد اما در حال حاضر روی کلیه مواد غذایی، دارویی، لوازم بهداشتی و آرایشی، مکملها، تجهیزات پزشکی، کالاهای وارداتی و در کل روی همه محصولات سلامت محور این برچسب چسبانده می‌شود تا اصالت محصول را نشان دهد. البته به تازگی روی پنج مورد از تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود این برچسب الزامی شده است و دلیل ان هم چیزی جز رفع نگرانی پزشکان، بیماران و مصرف کنندگان نیست. این اقلام شامل تجهیزات و ملزومات دندان پزشکی، داروهای نازایی، ایمپلنتهای ارتوپدی، تجهیزات آزمایشگاهی و کلیه لوازم پزشکی موجود در داروخانه‌ها است.

 

تخلف در برچسب اصالت

جامعه هیچوقت از افراد سودجو در هیچ زمینه‌ای درامان نبوده است. این افراد در سلامتی هم دستی دراز کرده‌اند و با وارد کردن بسیاری از اقلام قاچاق به ویژه خوراکی و آرایشی باعث به خطر انداختن این نعمت بزرگ شدند. سازمان به همین منظور لیبل اصالت کالا را بنا کرد تا جلوی محصولات بی کیفیت را بگیرد. اما به دلایلی نامعلوم در این مورد هم تخلفاتی صورت گرفت و لیبلهایی روی کالای قاچاق چسبانده شد. کوچکترین مشکل از سوی اجناس سلامت محور روی کل جامعه اثر میگذارد. به همین دلیل مقابله با اجناس قاچاق و متخلف فقط وظیفه دولت نیست بلکه همه ما نسبت به سلامتی جامعه مسئولیت داریم. شکل ظاهر لیبل های اصل را در بالا گفتیم. چنانچه هر گونه تغییر در رنگ و یا اطلاعات درج شده روی برچسب اصالت کالا یا تکراری بودن کدها را دیدید بدانید که این لیبل با تخلف روی جنس مورد نظر چسبانده شده است. و فاقد شرایط از سوی سازمان غذا و دارو است.

راههای گرفتن استعلام

جنسی را خریداری میکنیم روی آن برچسب سیب سلامت، پروانه ساخت و لیبل اصالت کالا را میبینیم. آیا به نظر شما باید به این موارد اکتفا کرد؟ سازمان غذا و دارو در جواب سوال ما میگوید که: نه. تنها به دیدن این موارد اکتفا نکنید و از راههای پیشنهادی استعلام محصولات را بگیرید. گرچه که همه اجناس را باید پیگیری کرد ولی در خصوص اقلام دارویی و خوراکی دقت بیشتری داشته باشید و مساله پیگیری و استعلام را جدی بگیرید. استعلام گرفتن کار سخت و زمان‌بری نیست پس بهانه‌ای در این مورد جایز نیست. در قسمت پایین سه راهکار استعلام را به شما معرفی میکنیم:

 

در اولین روش میتوانید اپلیکیشن TTAC را از سایت سازمان غذا و دارو یا کافه بازار در گوگل پیدا کنید و روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. سپس بارکد درج شده روی برچسب اصالت کالا را در این سامانه وارد کنید.

در دومین روش شما باید قسمتی که روی برچسب اصالت با لایه ‌ای پوشانده شده را خراش دهید. سپس کد شانزده رقمی را مشاهده میکنید. این کد را از طریق پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کنید و منتظر نتیجه بمانید. چنانچه پس از ده دقیقه جواب پیامک به شما ارسال نشد دوباره پیام خود را به همین شماره ارسال کنید. همچنین میتوانید همین کد شانزده رقمی را از طریق تلفن گویای ۰۲۱۶۱۸۵ مورد بررسی قرار دهید.

در روش سوم میتوانید با وارد شدن به سایتttac از محصول خود استعلام بگیرید. در این سایت جدولی وجود دارد که کدهای مربوطه را از شما درخواست میکند.

چنانچه که اطلاعات دریافتی با اطلاعات درج شده روی برچسب مغایرت داشته باشد یا در کل کالا مورد تایید نباشد، این کالا تقلبی محسوب میشود. در این شرایط کمکی که میتوانید انجام دهید خبر دادن موضوع به معاونت غذا و دارو است.

پیامهایی که هنگام گرفتن استعلام دریافت میکنید

 

اصالت این فراورده مورد تایید است.

اصالت این فراورده قبلا توسط همین سامانه با دستگاه دیگری کنترل شده است.

اصالت این محصول توسط همین سامانه با این دستگاه کنترل شده است.

این فراورده تقلبی است.

تاریخ مصرف این فراورده به پایان رسیده است. لطفا از مصرف آن خودداری کنید.

مصرف کننده گرامی به دلیل عدم بارگذاری کامل اطلاعات، امکان پاسخگویی توسط سامانه رهگیری و کنترل اصالت این فراورده امکان پذیر نیست. لطفا در روزهای آینده مجددا تلاش کنید.

نحوه دریافت لیبل اصالت کالا

با توجه به این که اطلاعات کالا برای ثبت و صدور برچسب کنترل و پیگیری باید حتما به دست سازمان برسد، لازم است که:

 

متقاضیان جهت تکمیل جدول پیوست اقدام نمایند. البته با توجه به این که باید شرایط اخذ مجوز را داشته باشند.

فایل الکترونیکی خود را بعلاوه نامه درخواست به اداره کل تجهیزات پزشکی تحویل دهند.

پس از بارگذاری اطلاعات در سامانه، جهت تایید و کنترل اطلاعات اقدام نمایند.

جهت سفارش برچسب اصالت کالا به شرکت کارگزاری مراجعه کنند.

پس از صدور و الصاق برچسب لازم است که قبل از توزیع محصول مسئول فنی اطلاعات مربوطه را یک بار دیگر کنترل کند. سپس اقدام به فعال سازی شناسه‌های ایجاد شده کند.

حرف آخر

سلامتی چیز کمی نیست و حفظ آن تعارف یا شوخی بردار نیست. یک جامعه سالم یعنی فرهنگ و اقتصاد خوب، یعنی مدیریت مناسب در هنگام بحران. پس بیایید با کمک به وزارت غذا و دارو سلامتی خود و جامعه را تضمین کنیم. ما میتوانیم این کار را با نخریدن اجناس قاچاق، پیگیری و کنترل اصالت کالا انجام دهیم. با مشاهده هر گونه تخلف بیخیال نباشیم و موضوع را به سازمان گزارش بدهیم. و آن وقت میبینیم که عملیات پیگیری وزارت غذا و دارو در مقابل متخلفین چقدر میتواند کار ساز باشد.

تولید لیبل اصالت سازمان غذا و دارو
© Copyright 2021, Kiyan Pouyesh Saam